Bikram yoga er en unik, spesialdesignet serie med 26 øvelser og to pusteøvelser med opprinnelse i den tradisjonelle hatha yoga. Klassene varer i 90 minutter og foregår i et varmt rom hvor temperaturen er alltid 40 grader og luftfuktigheten 40%.

2Hvordan virker det

Varmen gjør at hjertet jobber enklere, du blir automatisk oppvarmet og kommer dypere inn
i dine muskler, sener og ligamenter.

Vitenskapelig sett  får du en “tourniquet effect”. Først strekker og balanserer du kroppen og samtidig klemmer av blodtilførselen til enkelte deler av kroppen. Når du står i øvelsen skapes det da et press fra blodportene som bygger seg opp. Når du kommer ut av øvelsen skyller blodet gjennom vener og arterier, renser opp og gir nytt oksygenrikt blod til kroppen. Dette gjøres i detaljerte områder av gangen, slik at etter de 26 øvelsene har du gått igjennom din totale kropp.

Bikram yoga er godt for:

Skjelett- og muskelsystemet
Nervesystemet,
Fordøyelsessystemet,
Respiratoriske systemet
Sirkulasjonsystemet.
Det endokrine systemet

Det er rekkefølgen og alle øvelsene sammen som gjør at den virker slik den gjør. Å hoppe rett inn i yogaøvelse 15 for eksempel, uten å ha gjort de foregående 14 som varmer deg opp, kan gi noen uheldige virkninger… Den første øvelsen varmer opp til den neste, som igjen varmer opp til øvelsen deretter osv. Slik blir du trent på innsiden og ut, fra bena til huden, fingertupper til tær.

Om man tar noen snarveier er det som regel også noe man går glipp av underveis. Bikram yoga er intet unntak, her ligger helsen i all de små detaljene som til sammen utgjør helheten.

Utbytte

yoga-lady3

Hva som blir ditt utbytte er like individuelt som deg selv. Her er noen av fordelene som vi gjerne får til felles:

Bedre styrke, flekisibilitet og balanse
Et sterkere immunforsvar og bedre sirkulasjon
God holdning, som en hane
Mer energi og utholdenhet
Søvnmønstre forbedres, du sover bedre
Mindre stress
Bedre lungekapasitet og utholdenhet (se opp for løpeentusiastene som oppdager Prahnayama breathing)
Mental utholdenhet, tålmodighet og empati, til deg selv og mot andre
Og en liten dose med stolhet (tilbake til hanen).

Litt etter litt skaper du endringer som kanskje ikke sees etter kun en øvelse, men etter innsats over tid.